Kettőstömegű lendkerék – hibajelenségek és javításuk

  2017-06-18

A modern autók egyre nagyobb részében megtalálható alkatrész a kettőstömegű (vagy kéttömegű) lendkerék. Angolul DMF (Dual Mass Flywheel), míg németül ZMS (Zweimassenschwungrad) néven találkozhatunk vele. Ma már szinte minden dízelüzemű autóban megtalálható, de egyre több benzines autóban is felbukkan. Annak ellenére, hogy 1985 óta sorozatgyártásban van, széles körben csak az utóbbi években vált ismertté. Használt autót vásárlók körében különösen rettegett alkatrész, mivel elhasználódása a vezetési stílus és a megtett kilométerek függvényében felgyorsulhat – visszatekert kilométerórás autók esetén igazi „időzített bomba” lehet.

Kettőstömegű lendkerék szerviz - Pécs - Kéttömegű lendkerék szerviz
Kettőstömegű lendkerék metszete - Pécs - Kéttömegű lendkerék szerviz

Miért szükséges a kettőstömegű lendkerék?

A mai gázolajos autók és kis méretű (turbós) benzines társaik akkora nyomatékkal terhelik a főtengelyt, hogy az igényelt rezgéscsillapítást már nem tudják elvégezni a kuplungtárcsák jellemzően 5-10 fokos elfordulást lehetővé tevő rugói.

Ezek a motorok egyre nagyobb nyomaték leadására képesek, de emellett a változó geometriájú és többlépcsős turbókkal felszerelt autók egyre alacsonyabb fordulatszámon is képesek jól (nyomatékosan) működni, ez pedig nagyobb erővel jelentkező rezgéseket jelent.

Ezek csillapításán segít a nagyobb (szög)elfordulást lehetővé tevő kettőstömegű lendkerék, mely a motor főtengelyével forog, miközben rezgéscsillapító és rugózó elemeivel kíméli a kuplungot és a sebességváltót a főtengely rezgéseitől és ezzel együtt segíti, hogy csendesebben, rezgésmentesebben utazzunk.

Honnan tudom, hogy van-e az autómban kettőstömegű lendkerék?

Sajnos ezt még a pontos típus ismeretében sem lehet pontosan meghatározni. Függhet természetesen a motorváltozattól, de még az évjárattól is. Vannak olyan motorok (pl. Renault 1.5 dCi, Ford 1.6 TDCI/HDi), amelyeknél az alacsonyabb teljesítményű változatokhoz még hagyományos egytömegű, a nagyobb teljesítményűekhez viszont már kettős tömegű lendkereket alkalmaztak.

Amennyiben nem biztos abban, hogy az Ön autójában van-e kettőstömegű lendkerék, kérjük forduljon hozzánk elérhetőségeinken vagy az oldal alján található űrlap használatával. (Szükségünk lesz a jármű alvázszámára ennek megállapításához.)

Mikor kell cserélni a kettőstömegű lendkereket?

Átlagos használat esetén a kéttömegű lendkerék élettartama 200-300 ezer kilométer. Ám ez az érték erősen függ a használat módjától, sok városi autózással, dugóban araszolással az élettartam jelentősen csökkenhet, míg egyenletes tempójú autópályás használattal az élettartam megnövekedhet.

Mi gyorsítja fel a kettőstömegű lendkerék elhasználódását?

  • gyakori indítás (hátrányosak ebből a szempontból a start-stop rendszerrel felszerelt autók),
  • tartósan kis fordulaton használt motor (mivel a motor járása kis fordulaton egyenetlenebb),
  • hirtelen lelépés a kuplungról,
  • kuplung gázpedáltaposás melletti csúsztatása,
  • teljesítménynövelés (chiptuning),
  • vontatás (utánfutó, lakókocsi).

Helytelen kuplungolás esetén a kuplung megégetésével a keletkező hő átadódik a lendkerékre, az abban lévő zsír összeragad, ekkor a rugós tagok kenése nem elégséges, így a lendkerék hamarosan tönkre fog menni.

Mi utal a kettőstömegű lendkerék elöregedésére?

  • motorindításkor és leállításkor hallható csattanó hang,
  • búgás a kuplung kinyomásakor,
  • remegés a kuplungpedál enyhe benyomásakor,
  • megnövekedett rázkódás.

Mit kell tudni a cseréjéről, javításról?

Mivel a kettős tömegű lendkerék nem javítható – egy használt alkatrész beszerzése pedig jelentős kockázattal jár, mivel nem látunk bele – csak az új alkatrész beszerzése lehet a megoldás.

Az autó gyári, első szerelésű lendkereke jellemzően két kuplungot is kiszolgál.

Kuplungcserekor a kettőstömegű lendkerék ellenőrzése, vizsgálata minden esetben megtörténik.

Egy német nyelvű videó, animációval

Új kettős tömegű lendkerék beépítésekor ajánlott kuplung és a kinyomócsapágy cseréje is, mivel ha ezek kopottak, negatív hatással lesznek az új lendkerék élettartamára. A legtöbb autóhoz komplett szett is kapható, mely tartalmazza a kéttömegű lendkereket, a kuplungszettet és a kinyomócsapágyat is.

Kettőstömegű lendkerék cseréjekor – különösen, ha nem vagyunk biztosak a futott kilométerben – számos egyéb egység, alkatrész ellenőrzése is szükséges: ilyenek az önindító, az akkumulátor és a befecskendező-rendszer. Ezzel elkerülhetjük, hogy az új lendkereket idő előtt kelljen cserélni.

Van más megoldás?

Bizonyos típusokhoz elérhető kiváltószett, mellyel a kéttömegű lendkerék helyettesíthető egytömegűvel.

Ilyenkor azonban számolnunk kell a hátrányokkal: az egytömegű lendkerék nem tudja ellátni azt a rezgéscsillapító szerepet, amelyet kéttömegű társa, így nagyobb terhelést kap a főtengely, a motor, de például a motortartó bakok is. Emellett egy későbbi kuplungjavításnál előfordulhat, hogy nem találunk hozzá megfelelő szettet, ebben az esetben újra meg kell vásárolni a teljes, lendkereket is tartalmazó garnitúrát.

Mennyibe kerül a kettőstömegű lendkerék cseréje?

Márkától, típustól és változattól függően nagy eltérés van az árak közt, általánosságban elmondható, hogy cseréje 200-500 ezer forintba kerülhet, lendkerékkel, kuplunggal, kinyomócsapággyal és munkadíjjal együtt.

Árajánlatért, további információért forduljon hozzánk elérhetőségeinken vagy küldjön üzenetet a lenti űrlap használatával. Kérjük, hogy járműve alvázszámát is írja meg nekünk.

Üzenetküldés

Árajánlatkéréshez, szervizidőpont egyeztetéshez, üzenetküldéshez kérjük töltse ki az űrlapot!


7634 Pécs, Bolgár köz 3. +36-72-551-207
További elérhetőségek »

Ügyfeleink írták

A Facebook, Google honlapokon kapott értékeléseinkből. Köszönjük!